Makkos Balázs
Császár Péter
üzletkötő, okl. gépészmérnök

Miben segíthet szakértőnk?

Legjobb megoldások keresése, eszközök kiválasztása, technikai és műszaki kérdések, költséghatékony megoldások.
Munktársaink sok éves tapasztalattal rendelkeznek.

Császár Péter

Császár Péter

üzletkötő, okl. gépészmérnök

+36 20 583 9003
Email íráshoz kattintson ide

Hajtóműveink olajcsere intervallumai

Legutóbb olvashattak hajtóműveink kenőanyagairól,  de arról még nem esett szó, hogy milyen időközönként van szükség a kenőanyagok cseréjére, ha egyáltalán szükség van rá…

A gyárilag szintetikus olajtöltéssel érkező kis VF és a W sorozatú csigahajtóművek a 86-os méretig ún. élettartam kenésű hajtások. Ezeknél a típusoknál nincs szükség a kenőolaj cseréjére.

Ugyan ez a helyzet a kisméretű C, A, F, S hajtásokkal is 4-es méretig, amelyeket szintén szintetikus olajjal szállítunk, így a gyártói besorolás szerint ezeket a hajtásokat is élettartam kenésű hajtásoknak tekintjük.

A nagyobb méretű hajtások esetén, mint a W110-es csigahajtómű vagy a nagy teljesítmény sűrűségű 300-as sorozatú bolygóhajtóművek, már a szintetikus kenőolajok alkalmazása mellett is szükség van olajcserére. Kiváltképpen igaz ez a C, A, F, S hajtásokra 5-ös mérettől felfelé, melyeket alaphelyzetben ásványi olajjal töltünk fel.

Miért szükséges a nagyobb hajtásokban a szintetikus kenőolaj alkalmazása mellett is annak cseréje? Gondoljunk bele, azonos minőségű kenőanyagot alkalmazva, egy nagyobb teljesítményű hajtás esetében mennyivel nagyobb igénybevételnek van kitéve ugyan az az olaj. A fokozott igénybevétel hatására a kenőanyag gyorsabban elhasználódik és idővel már nem biztosít megfelelő kenést a szükséges alkatrészek számára. Ez a veszély a kis teljesítményű hajtásoknál nem áll fenn, ezért beszélhetünk élettartam kenésű hajtásokról.

Mégis milyen időközönként kell olajat cserélni az azt igénylő hajtásokban?

Az első olajcserét 300 üzemóra után kell elvégezni, hogy az alkatrészek bejáródása / összefutása alatt esetlegesen keletkező apróbb fémszemcséket eltávolítsuk a hajtóműből. Ha kulcsfontosságú hajtásról van szó, vagy csak szeretnénk teljesen biztosak lenni hajtóművünk belső tisztaságát illetően, megfelelő segédanyagok alkalmazásával gondosan öblítsük át a hajtóművet. Ezt követően, attól függően, hogy milyen típusú olajjal van töltve a hajtómű, és milyen olajhőmérséklet mellett üzemel a hajtás, az alábbi olajcsere periódusokat adja meg a gyártó:

Olaj hőmérséklet [°C]  Csere periódus - Üzemóra [h]
Ásványi olaj  Szintetikus olaj
< 65  8000 25000
65-80 4000 15000
80-95 2000 12500

Fontos, hogy a különböző típusú, kiváltképpen az ásványi és a szintetikus olajokat ne keverjük, és az olajcsere intervallumok között is folyamatosan ellenőrizzük az olajszintet!

Császár Péter
gépészmérnök

Értesüljön első kézből
Havi rendszerességgel küldünk cikkeket az újdonságainkról, trendekről, műszaki információkról.
Adja meg nevét és email címét, hogy Ön is megkapja cikkeinket.
 
 
 
Legfrissebb cikkeink

25 eltöltött év a hajtástechnikában

25 eltöltött év a hajtástechnikában

Immár negyed évszázada vagyunk ügyfeleink szolgálatára hajtástechnikai és keveréstechnikai eszközeinkkel. Szeretnénk meghívni Önt egy játékba és mesélni a jövőbeli terveinkről, illetve megemlékezni az elmúlt 25 évről, amit a szakmában eltöltöttünk.

Oldalkeverők Easy change technológiával

Oldalkeverők Easy change technológiával

Sokak számára ismert technológia az oldalkeverés, amelyet számtalan helyen használunk az élelmiszeriparban, a gyógyszeriparban, de az olaj- és a vegyipari felhasználása is számtalanszor megjelenik.

Összes cikk megtekintése
Hajtós csapat

Küldetésünk keverő berendezések, hajtástechnikai rendszerek és ezek elemeinek tervezése, gyártása, összeszerelése, értékesítése és javítása.
Legyen Ügyfelünk Ön is! 

Szécsényi 2020