Előző cikkünkben foglalkoztunk a modul rendszerű hajtások felépítésével és ezek előnyeivel. Most kitérünk az egyes típusok tulajdonságaira, alkalmazási területeire, valamint a raktárról elérhető mérettartományokra.
'C' sorozatú, homlokkerekes hajtómű
Nagyon kedvelt hajtómű típus, általában talpas kivitelben szereljük, de mindegyik méret elérhető peremes verzióban is.
Mint az ábrán is láthatják, 45Nm-től 7200Nm-ig raktározzuk. A legkisebb hajtás 16mm-es, a legnagyobb 90mm-es kihajtótengellyel rendelkezik. Előszeretettel alkalmazzák szállítópályák, szállítócsigák hajtásaként, valamint különböző szíj és lánchajtásokhoz.
"A" sorozatú, kúpkerekes hajtómű
Általában tengelyre felfűzhető, csőtengelyes, kivitelben szállítjuk, de ezen felül elérhető kihajtótengelyes, illetve szorítóhüvelyes verzióban is.
A kézben elvihető, 150Nm teherbírású hajtóműtől, az asztal méretű, 14000Nm-esig raktározzuk. Főbb alkalmazási területei hasonlóak a "C" típuséhoz, a különbség annyi, hogy itt nem szükséges tengelykapcsoló, illetve szíjtárcsa alkalmazása, egyszerűen felfűzzük a hajtandó tengelyre, kikötjük egy nyomatékkarral és készen is vagyunk. Szállítópályák, serleges felvonók, rédlerek kedvelt hajtóműve.
"F" sorozatú homlokkerekes, más néven lapos hajtómű
A kúpkerekeshez hasonlóan csőtengelyes kivitelben raktározzuk. Az elérhető tartomány is megegyezik, sőt általában a tengelyméretek is ugyanazok.
Ez a hajtóműcsalád nemrég esett át egy frissítésen, aminek köszönhetően teherbírása néhol 60%-kal növekedett. Az előbb említett megerősítés, valamint kedvezőbb árfekvése miatt, a kúpkerekes hajtások nagyon versenyképes alternatívája.
Keverés üzletágunk kedvelt hajtóműve. Sokszor találkozhatnak különböző tartályok tetején ilyen típussal, ezen kívül előszeretettel alkalmazzák szállítócsigák, serleges felvonók, valamint rédlerek hajtásaként.
Röviden összefoglaltuk fogaskerekes hajtóműveink főbb tulajdonságait. Következő cikkünkben csigahajtómű családjainkat vesszük górcső alá.
Horváth Attila
vezető üzletkötő