EnglishEnglish
Makkos Balázs
Makkos Balázs
üzletkötő, gépészmérnök

Miben segíthet szakértőnk?

Legjobb megoldások keresése, eszközök kiválasztása, technikai és műszaki kérdések, költséghatékony megoldások.
Munktársaink sok éves tapasztalattal rendelkeznek.

Makkos Balázs

Makkos Balázs

üzletkötő, gépészmérnök

+36 20 983 7087
Email íráshoz kattintson ide

Hogyan válasszunk hajtóművet? Szakaszos üzem…

A hajtástechnikában gyakran előfordul, hogy nem folyamatos, hanem szakaszos üzemre kell hajtást választani. Miben befolyásolja mindez a hajtómű műszaki paramétereit?

A hajtóművek mechanikai teherbírása egy ismert érték, amit a gyártók a behajtó fordulatszám függvényében adnak meg a kiválasztási katalógusukban, a legnagyobb átvihető teljesítmény, ill. levehető nyomaték formájában. Igaz, egy nagyon ritkán üzemelő hajtás esetén a gyárilag megadott teljesítmény és nyomaték értékeknél nagyobb értékekkel is számolhatunk, de most ettől tekintsünk el.

Vegyünk azt az esetet, amikor a hajtást napi 8, 16 vagy 24 órában használjuk, de szakaszos üzemben. Mit is befolyásol az ilyen típusú felhasználás?

A hajtóművek korábban már bemutatott termikus terhelhetőségére van "jótékony" hatással a szakaszos üzem, melynek mértéke attól függ, hogy mennyit megy az adott hajtás. Ezt egy "ft" termikus tényező értékkel fejezzük ki, melyet az alábbi táblázat szemléltet a C, A, F, S hajtómű családokra:

                                 ft

ta [°C]

Szakaszos üzem
Viszonylagos bekapcsolási idő [I]
80% 60% 40% 20%
20 1.5 1.6 1.8 2.0


Láthatjuk, hogy a szakaszos üzemet illetően négy csoportot különböztetünk meg, ahol a viszonylagos bekapcsolási idő 20%, 40%, 60% vagy 80%. De mit is jelent ez pontosan? A viszonylagos bekapcsolási időt az alábbi módon számolhatjuk ki:

viszonylagos bekapcolási idő képlet

, ahol tf a terhelés alatt töltött időtartam, tr az üzemszünet időtartama.

Ennek ismeretében elmondhatjuk, hogy a viszonylagos bekapcsolási idő egy arányszám, ami megadja a terhelés alatt töltött időt százalékos arányban. Így már érthetővé válik az is, hogy miért kisebb az "ft" termikus tényező értéke 80%-os szakaszos üzem mellett, szemben a 20%-os üzemmóddal.

Ebből a korrigált termikus terhelhetőség értékét az alábbi képlettel határozhatjuk meg:

Pt’ = Pt · ft

Korábbi példánkat tekintve, nézzük meg hogyan változik a C 412-es hajtómű i=2,7-es áttételénél, n1=2800/perces behajtás mellett a termikus terhelhetőség mértéke szakaszos üzem esetén:    


termikus terhelhetőség-katalógus adatok

                

C 412 i=2,77 - n1=2800/perc

ta [°C]

Korrigált termikus terhelhetőség Pt’[kW] - Szakaszos üzem

Mechanikus terhelhetőség

Pm[kW]

80% 60% 40% 20%
20 9.0 9.6 10.8 12.0 28


A táblázat jól szemlélteti, hogy már 80%-os szakaszos üzem mellett is 1,5x-ére nő a termikus terhelhetőség, ám ez az érték az aktív üzemidő csökkenésével tovább emelkedik egészen a 20%-os üzemmód mellett elérhető 12kW-ig, ami a folyamatos üzemre megadott érték 2x-ese.

Császár Péter
gépészmérnök

Értesüljön első kézből
Havi rendszerességgel küldünk cikkeket az újdonságainkról, trendekről, műszaki információkról.
Adja meg nevét és email címét, hogy Ön is megkapja cikkeinket.
 
 
 
Legfrissebb cikkeink

Miért érdemes Bonfiglioli VF csigahajtóművet használni?

Miért érdemes Bonfiglioli VF csigahajtóművet használni?

Cikkünkben bemutatjuk a csigahajtóművek előnyeit és kitérünk arra, hogy milyen kiemelkedő előnyöket nyújt számunkra a Bonfiglioli VF csigahajtóműcsalád. 

Miért használj inkább lapos hajtóművet a kúpkerekes hajtómű helyett?

Miért használj inkább lapos hajtóművet a kúpkerekes hajtómű helyett?

Sokféle hajtómű típust ismerünk és talán hozzá is szoktunk ahhoz, hogy egy gyárilag beépített típust kizárólag ugyanolyan fajtájúra cserélünk, ha az meghibásodott. Most azonban szeretnénk megismertetni Önnel a lapos hajtóművek előnyeit és a bennük rejlő lehetőségeket.

Összes cikk megtekintése
Hajtós csapat

Küldetésünk keverő berendezések, hajtástechnikai rendszerek és ezek elemeinek tervezése, gyártása, összeszerelése, értékesítése és javítása.
Legyen Ügyfelünk Ön is!