A nagy és folyamatos igénybevétel miatt a hajtóművek meghibásodására mindenkinek fel kell készülnie, aki ilyen eszközöket alkalmaz a termelésben. Ennél is lényegesebb azonban a hibák és a problémák időben történő felismerése!
Noha az olyan jó minőségű hajtóművek, mint amilyenek az Agisys kínálatában is elérhetők, csak nagyon ritka esetben hibásodnak meg, azonban még rendeltetésszerű alkalmazás esetén is bekövetkezhet – főként kopásból fakadó – üzemzavar, ami komoly kellemetlenségeket, a termelés leállását okozhatja.
Mivel több mint 25 éves szakmai múlttal rendelkezünk, ezért pontosan tudjuk, hogy ez mekkora kiesést idézhet elő már egy kisebb vállalkozás számára is. Ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy aki hajtóművekkel dolgozik, az időben fel tudja ismerni a kapcsolódó hibajelenségeket, hiszen a probléma azonosítása és kezelése alapvető fontosságú ahhoz, hogy megelőzzük a drágább és költségesebb javításokat, illetve az esetleges komplett cseréket.
Emiatt az alábbiakban összegyűjtöttük a legtipikusabb és leggyakoribb hajtómű problémákat, hogy felismerjük a meghibásodást, illetve még időben meg tudjuk tenni a szükséges lépéseket ahhoz, hogy megakadályozzuk az esetleges nagyobb vagy költségesebb bajt.
Mielőtt azonban rátérünk a meghibásodásokra, fontos kiemelnünk, hogy az Agisys felkészült valamennyi hajtómű probléma javítására. Hiba esetén tehát keressen minket bizalommal, segítünk a feltárásban, szaktudásunk, eszközeink és raktárkészletről elérhető alkatrészeink jóvoltából pedig a legtöbbször a javítást is rövid határidővel tudjuk kivitelezni.
A hajtómű motorja nem jár egyenletesen és rázkódik
Ennek a hibajelenségnek a hátterében a legtöbbször csak a meglazult, vagy a beüzemeléskor rosszul meghúzott csavarok állnak, de érdemes komolyan venni, hiszen a csapágy vagy a motor problémája is előidézheti ezt a jelenséget.
Ha a hiba a tartócsavarok meghúzása után is fennáll, akkor a csapágyak és a motor ellenőrzése, előbbi esetében cseréje, utóbbi esetében javítása szükséges.
Működés közben tapasztalható egyenletes zaj
Amennyiben a hajtómű a működés során folyamatos és egyenletes zajt produkál, mindig oda kell figyelni annak jellegére. A kopogásra emlékeztető zaj ugyanis jellemzően a fogazáshoz vezethető vissza, míg a súrlódáshoz hasonlító zörejek inkább a csapágyhoz, a kenőanyag hiányához kapcsolhatók.
Emiatt elsőként mindig a hajtómű olajszintjét ellenőrizzük. Ha utántöltésre elmúlik a zaj, érdemes rövidesen cserélni is belőle az elhasználódott kenőanyagot. A többi esetben a hajtómű szétszerelésével járó nagyobb javítás lehet indokolt, amihez megfelelő szaktudásra és alkatrészekre lesz szükség.
Elkopott a hajtómű kihajtó tengelye
Ez sokszor a szakszerűtlen beépítés vagy nem rendeltetés szerű használatra vezethető vissza. A hibajelenséget kezdeti stádiumban a tengely, csapágyak és más alkatrészek maradandó sérülése előtt kell orvosolni. Például a nem megfelelően meghúzott vagy meglazult rögzítő csavarokat megfelelő nyomatékra húzással rögzíteni. Esetleg a tengelyre szerelt csatlakozások központosítása. Ha a hiba nem szűnik meg a csavarok pótlásával vagy meghúzásával, akkor kérjünk szakmai segítséget.
Erőteljesen melegedő hajtómű
A folyamatos mozgási energia miatt normális, ha a hajtómű egy kicsit melegszik munka közben, de az erőteljes melegedés már komoly problémát okoz, mindemellett pedig utalhat túl kevés vagy túl sok kenőanyagra, valamint hűtési elégtelenségre, a hajtás túlterhelésére is.
A legegyszerűbb dologgal kell kezdeni, így kezdjük mindig a hűtőventilátor, hűtőbordák, ház megtisztításával – jellemzően rengeteg por és kosz rakódik le rajtuk, illetve bennük –, majd ellenőrizzük a kenőanyag mennyiségét, ha pedig szükséges, akkor töltsünk utána vagy cseréljük le.
Véletlenszerű zaj a hajtómű működése közben
Ha a hajtómű zajosan működik, nagyon fontos, hogy mielőbb leállítsuk. A véletlenszerű zajok általában a tengelykapcsoló laza csavarjaira engednek következtetni, de az olajba került idegen anyag is okozhat hasonló jelenséget.
Miután a hajtóművet leállítottuk, ellenőrizzük a csavarokat és a kenőanyagot is. A legtöbbször ilyen esetekben alaposabb felülvizsgálat javasolt.
Nem forog a kihajtó tengely
Ha a hajtómű kihajtó tengelye nem vagy szakaszosan forog, miközben a villanymotor működésben van, akkor megszakadt a kapcsolat a tengely és a hajtás között, aminek a hátterében állhat tengelytörés, de akár a retesz elnyíródása is.
Ilyen állapotban soha ne üzemeltessük a hajtóművet, mielőbb állítsuk le, és próbáljuk beazonosítani a problémát. Ha tudjuk, cseréljük ki a reteszt, egyéb esetben bízzuk inkább szakértő kezekre a javítást.
Szivárgó olaj a hajtóműből
Az olajszivárgásnak számos oka lehet a hajtóművek esetében, de általánosságban a következő problémák állnak a háttérben:
A hajtóműből kellemetlen, égett szag árad
Amennyiben a hajtómű kenőanyagát túlhasználták, az hajlamos a megégésre, aminek az eredménye, hogy kellemetlen szagok áradnak belőle. Ezt ajánlott megelőzni az elhasználódott olaj rendszeres cseréjével.
Ha mégis bekövetkezett a baj, az égett olajat engedjük le, a hajtóművet alaposan mossuk ki, majd töltsük fel jó minőségű és megfelelő mennyiségű kenőanyaggal.
Problémája akadt? Megjavítjuk!
Legyen szó akár a fentiekben megnevezett problémákról, akár valamilyen más egyéb meghibásodásról, az Agisys Kft. nemcsak feltárja, hanem igény szerint rövid határidővel meg is javítja tönkrement hajtóművét.
Nemcsak a megfelelő tapasztalattal és eszközökkel, hanem a szükséges alkatrészekkel is rendelkezünk ahhoz, hogy a legtöbb hibát azonnal, gyakran a helyszínen orvosolni tudjuk.
Kérdése van?
Nem kapott választ problémájára a fentiekben? Az Ön által használt hajtómű más hibát produkál? Ebben az esetben keresse felkészült kollégáinkat a megadott elérhetőségek valamelyikén, hogy segíthessenek a hibajelenség beazonosításában és az esetleges javításban.
Küldetésünk keverő berendezések, hajtástechnikai rendszerek és ezek elemeinek tervezése, gyártása, összeszerelése, értékesítése és javítása.
Legyen Ügyfelünk Ön is!