Egy hajtómű beszerelése rengeteg kérdést vethet fel. Különösen a megfelelő pozicionálásra kell nagy figyelmet fordítani. Hogy miért? Aktuális cikkünkben erre a kérdésre válaszolunk!
Általános tévhit nagyon sok esetben, hogy a hajtóművek beszerelésekor nem kell odafigyelni az eszközök megfelelő pozicionálására. Míg egy inverter vagy egy villanymotor esetében jellemzően nincs jelentősége, hogy hogyan építik be, addig egy hajtóműnél egy rosszul megadott pozíció a rossz olajszint miatt előfordulhat, hogy nem biztosít megfelelő kenést, valamint a beépített olajszint ellenőrző is, téves információt adhat.
Több mint 25 éves pályafutásunk során nagyon sok alkalommal találkoztunk olyan hajtóművel, ami a rossz beépítésből fakadóan idő előtt meghibásodott, és a szakmai felülvizsgálat során derült fény arra, hogy a megfelelő pozícióban még hosszú évekig működőképes maradhatott volna.
Óriási raktérkészletünknek köszönhetően természetesen nem jelent problémát, ha egy hajtómű meghibásodik, hiszen záros határidőn belül tudjuk szállítani a cserealkatrészt vagy a komplett eszközt a javításhoz, azonban a termelés leállása és az ezt kísérő folyamatok így is rengeteg kellemetlenséget okozhatnak.
Ezért döntöttünk úgy, hogy megosztjuk tapasztalatainkat a helyes pozíció fontosságáról, ezzel is megelőzve az idő előtt kialakuló problémákat.
A hajtómű hosszú élettartamának a titka a megfelelő kenés
Minden hajtómű rengeteg kopóalkatrésszel rendelkezik, melyek a folyamatos súrlódás hatására előbb vagy utóbb, de elhasználódnak. Ezt a folyamatot tudjuk mérsékelni azzal, ha odafigyelünk a megfelelő pozícióra, hiszen ez biztosítja, hogy az összes alkatrész megfelelő kenést kaphasson, de közben az olaj se szivárogjon belőle.
Kisebb hajtóműveknél
Ezen a ponton fontos megkülönböztetni egymástól a kisebb és a nagyobb hajtóműveket. A kisebb típusoknál nem olyan fontos a pozíció, mert a gyártók teljesen feltöltik őket olajjal, így garantáltan minden alkatrészhez eljut a kenés, a méretből kifolyólag pedig az olaj tágulása sem mérvadó tényező, nem lesz szükség átalakításra, plusz alkatrészekre – például légzőre – a beépítéskor.
Nagyobb hajtóműveknél
Természetesen a nagyobb hajtóművek már sokkal komolyabb odafigyelést igényelnek, hiszen akkora mérettel rendelkeznek, hogy nem lenne gazdaságos teljesen feltölteni őket olajjal, valamint szükségtelen többletsúllyal nehezítenénk a szerelést és terhelnénk a tartószerkezetet, azonban bizonyos esetekben erre szükség van. A legtöbbször azonban nincs, így szereléskor fontos a megfelelő pozíció, amiben a gyári előírásokhoz igazodva a hajtómű kap egy szintjelzőt és a megfelelő olajszint is beállításra kerül.
Ezért fontos a légző kialakítása
Itt fontos kiemelni a légző kialakításának helyét – jellemzően a hajtómű legmagasabb pontján található –, ami azért lényeges, mert ilyen olajmennyiségnél már számolni kell a kenőanyag tágulásával. Mivel ebben az esetben a levegő összenyomásra kerül, azt el kell távolítani a rendszerből, ellenkező esetben az olaj szivárgásnak indulhat, pontosan úgy, mintha a légző rossz helyre kerül. Ha például olajszint alá esik, a levegő helyett az olaj folyik ki a nyíláson, a kenőanyag szintjének csökkenése pedig meghibásodást okoz.
A más néven szuszogóként ismert kiegészítő mindig a helyszínen kerül rá a hajtóműre, hogy a mozgatás során elkerülhető legyen a szivárgás. Amennyiben a hajtómű olyan pozícióba kerül, hogy teljesen fel kell tölteni olajjal, a légzőt minden esetben ki kell emelni egy toldattal. Ilyen esetben az összeszerelés mindig kisebb olajszint mellett történik, a felette elhelyezkedő golyócsapágyak helyére pedig zárt csapágyak kerülnek, míg a kúposcsapágyakat zsírtányér egészíti ki a megfelelő kenés érdekében.
Kérdése van?
Amennyiben kérdése van a hajtóművek helyes pozicionálásával kapcsolatban, esetleg szeretne szakszerűen beépített hajtóművet, vegye fel velünk a kapcsolatot még ma a megadott elérhetőségek egyikén, felkészült kollégáink minden kérdésére szakszerű választ adnak és segítenek a választásban.
A hajtóműveket nagyon széles körben használják a legkülönfélébb iparágakban. Jellemzően azt a célt szolgálják, hogy a mechanikai energiát valamilyen kimeneti eszköz számára továbbítsák, miközben módosítják a fordulatszámot, a nyomatékot és átalakítják az energiát egy a termelés szempontjából hasznos formába.
Küldetésünk keverő berendezések, hajtástechnikai rendszerek és ezek elemeinek tervezése, gyártása, összeszerelése, értékesítése és javítása.
Legyen Ügyfelünk Ön is!